Maartje Smits rekt de grenzen van het genre op, niet alleen door de vele foto’s in haar dichtbundel, maar ook door de Engelse en Duitse woorden in haar Nederlandse teksten en door de vreemdheid ervan.

webcamvos

even geduld

wildernis

watch watch

door slechte verbinding in het bos

kan de camera eruit liggen

en de webcamvos

jongt vroeg dit jaar

berken zeven hun dagelijkse kilo’s

een partijtje licht zoogdieren

spot in het struikgewas.

Het titelgedicht HOE IK EEN BOS BEGON IN MIJN BADKAMER vertelt hoe de ik verleid (werd) door handzame varens in de supermarkt & De vulploegmedewerker vermaant en zegt dat je in Suriname moet vechten tegen de natuur, anders neemt ze alles over. De voorplaat laat een dubbel stopcontact zien omgeven door korstmos. Ik moest denken aan de schilderijen van Erica Schepers, doe fotografisch stopcontacten kan schilderen en caravans.

Maartje vertelt anekdotes, zoals het verhaal dat ze op nu.nl vond. Een schaap bleef staan bij een betonnen lam, dat later werd opgehaald door de politie. Het gedicht gaat zo:

Moedergevoelens

op nu.nl vond ik een uitgebroken schaap

’s-Gravendeel digitaal dorp met forum

prikbord en activiteiten

moedergevoelens namen de overhand

het dier en ik bleven staan

bij een betonnen lam

beeld dat later werd opgepakt

politiemannen lokten ons naar een veilige plek

de eigenaar heeft het schaap daarna opgehaald

=

Een gedicht is een gedicht als de lezers het zo noemen.

