Het Giesshaus in Kassel werd gebouwd als een deel van de HENSCHELEY-fabriek in de 19de eeuw. Hier werden locomotieve, wagens en vliegtuigen gebouwd. De Nazi’s maakten dankbaar gebruik van de capaciteiten, met behulp van meer dan 6000 gedwongen arbeiders.

Tijdens documenta 14 wordt dit  ronde bouwwerk mt een bijzondere koepel gebruikt als een filmzaal, voor crossings (2017) van Angela Melitopoulos. Zij maakte films van open mijnbouw in Lavrion en Skouries in Griekenland, waarbij de eeuwenoude watercisterns worden vergiftigd, met rampzalige gevolgen voor bevolking en landbouw van die streken. Ook films over vluchtelingenkampen op Lesbos en Piraeus.

Kapitalisme is roofbouw. Zij is een monster; hoe meer zij gevoed wordt, hoe groter haar honger is. De rijken rijker, de armen armer. Kunst? Kunst moet onthullen. Kunst moet wakker schoppen schreef Louis Paul Boon. Een van zijn figuren ging naar Kassel om een vliegveld te bouwen, maar hij moest schuilen voor een bombardement en kroop in een rioolbuis. Toen hij de volgende morgen wakker werd, en omhoog kroop zag hij Kassel niet meer. Nee, het was Franske Wauters, ‘die in Kassel de brieven voor de vreemde arbeiders moest ronddragen en onder het bombardement in een afvoerbuis voor vuil water gekropen was en, er uitkomende, Kassel niet meer zag…’

Angela Melitopoulos (b. 1961, Munich) maakte video-essays, bijvoorbeeld Passing Drama (1999),  dat gaat over politieke vluchtelingen die werden gedeporteertd van Turkije naar Griekenland rond 1920. Velen van hen werden door de Nazi’s gedwongen te werken. Onder hen ook familie van Angela. Psychologie en geografie worden in de films verbonden. Mensen vertellen kalm en analyserend over de vernietiging van het landschap. Op een naastgelegen scherm zien we grote grijpers en vrachtwagens de grond wegvreten  en afvoeren, omdat er elementen in zitten die we nodig hebben voor onze mobieltjes en laptops, waarop ik dit typ.

Advertenties