Er is een stad aan het water

schepen hebben daar aangelegd

water sloeg tegen de kust

de stad is weggemaakt.

*

Het is echt verf

droog in forse halen

nauwelijks gemengd

vloeiend geweest

en kameleontisch

spatten achter een vlak nog

daarachter het geheim

van de schilder

de olifant achter het blok.

*

Terwijl hij zingend de verf

mengt, komt er een vrouw

aangelopen, stapt in de auto

maar rijdt niet weg.

 

Later is de auto toch verdwenen.

*

In dat schilderij

wil ik wel wonen.

 

Waarom? De kleur bevalt me

en het licht.

 

Soms wil ik mijn tong

uitrukken als ik

iets moois heb gezien.

*

Ik reed eens langs een gat

dat er eerder niet was

en ik had niet eens tijd

om te stoppen.

 

Maar het beeld bleef in mijn hoofd

een gat met witte punten rijp.

*

Ik zit nu al twee uur te kijken

en plotseling vraagt een vrouw:

‘Wat schrijf je daar?

Mag ik het lezen?’

 

En nu pas zie ik dat het water

de andere kant op loopt.

Uitbundig geel.

