Cees Faseur noemt in zijn biografie van Pieter Sjoerds Gerbrandy niet A.Alberts, terwijl deze toch in De Groene heftige en steekhoudende kritiek op hem neerschreef. Gerbrandy was slachtoffer van zijn conservatief christelijke achtergrond en meende dat zijn vaderland het recht had om te bepalen wat er in ‘ons Indië’ moest gebeuren. Alberts begreep beter, terwijl hij toch bestuursambtenaar was in Indië, wat er aan de hand was. Graa Boomsma  maakt het in zijn biografie van Alberts duidelijk.

Heeft Faseur het niet geweten of vond hij het niet belangrijk genoeg?

 

=

Het herfstdradendagboek, Japans proza uit de tiende eeuw, laat zien dat schrijfsters van duizend jaar geleden het al de moeite waard vonden om hun leven in de kleinste details te beschrijven. Jos Vos laat in zijn bloemlezing uit de klassieke Japanse literatuur zien dat het niet waar is dat het verschil tussen Oost en West is dat in het Westen individualisten wonen en in het Oosten mensen die zich onderwerpen aan de groep. Het leven van een individu is onderwerp van Japanse literatuur uit alle eeuwen en dat begon met het autobiografisch proza  van de hofdames uit  de Heian-periode.

Gister nog zag ik de Japanse film Na de storm over een gokverslaafde man en zijn pogingen om zijn vrouw en kind terug te krijgen. Hij is in de film een individu, net als zijn vrouw, zijn moeder en zijn zoon.

 

Advertenties